Музей народознавства "Світлиця"



Народ, який не вивчає свого минулого, приречений на забуття. На
сучасному етапі розвитку суспільства, роль музеїв при освітньому закладі
надзвичайно велика. Саме на музеї в закладах освіти покладено функцію
збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди
матеріалів минулого українського народу, а також гідного виховання
молодого покоління.

Зберігаючи історію, культуру і традиції кожного регіону
України, таким чином збережемо минуле всього українського народу.
З цим завданням успішно справляється музей народознавства
«Світлиця» при НВК. Із створенням музею значно зросли зацікавленість учнів
історичним минулим, звичаями, обрядами, побутом українського народу. І це не дивно адже головна наша мета – зберегти пам'ять про покоління, оскільки не
знаючи минулого, не можна будувати майбутнє.

Музей народознавства "Світлиця” було відкрито у березні 1996 року. Спочатку це була музейна кімната, створена за ініціативою і матеріалами вчителя української мови та літератури  Паславська О. К. Понад 25 років педагоги та учні школи займаються пошуковою діяльністю. Особливо пожвавилася робота по вивченню звичаїв та обрядів рідного краю .

На сьогодні музей з експозиційною площею 9 кв.м. Загальна кількість одиниць збереження –152.

Фондосховище відсутнє. Експонати в експозиціях зберігаються у відповідності до вимог "Положення про музей при навчальному закладі система Міністерства освіти і науки України».

Світлиця приваблює відвідувачів святковістю, вишуканістю. Зачаровують погляди українські рушники, вишиті серветки, вишиті жіночі та чоловічі сорочки, зібрані у нашому регіоні . Глечики, макітри, горщики – зразки гончарного ремесла наших предків зібралися на полицях світлиці, щоб розповісти сучасникам про уподобання, побут рідного народу. 

Скриня, шафа для посуду, коромисло, дерев’яна лава, прядка, рубель – це лише невелика частина музейних експонатів. 

 Учні 5-11-х класів активно ведуть пошукову роботу із збирання музейних експонатів.  Тематика дослідницької роботи музею охоплює такі  розділи:

v  «Хата моя, біла хата» .

Цей розділ дає можливість зобразити картину традиційної української хати. Цікаво й повно представлено макет  української хати, де подано хатній інтер’єр: святий кут, піч, лавка, жердка  для одягу, українська весільна скриня, мисники, лава, традиційний посуд і дитяча колисочка.

v «Піч – оберіг у хаті.

 Привертає до себе увагу макет української печі. Поряд з нею стоять рогачі, товкачки.

v «Гончарство» . 

Понад 15 експонатів глечиків  різної конфігурації, макітри, ночви,цебри, великі й малі горщики. Надзвичайну цікавість викликає незвичайний глечик, в якому пекли сливи або заготовляли домашній солоний сир з маслом.

v  « Українська вишивка» .

В даному експозиційному ряді представлені рушники та вишивки з усіх куточків Галичини.

v  «Диво святого кута» .

 В музеї представлений традиційний для української ментальності святий кут, який демонструє ікони Божої матері з дитям, Святої родини, Чудотворної ікони Жировицької Богоматері, обереги».

За роки існування «Світлиця» стала шкільним осередком духовності, доброти та родинного тепла. Беручи участь у краєзнавчій роботі, діти прилучаються до справ старших, усвідомлюють себе як частину народу, в них виховується любов до отчого краю, села, до батьківського порога. Така діяльність збагачує життєвий досвід дітей, розвиває й збагачує їхню фантазію, сприяє вихованню у них національної самосвідомості та розвиває патріотичні почуття.

Нині музеєм опікується новий  керівник – Гаврон Романія Романівна. Пріоритетними завданнями  МУЗЕЮ визначено:

·         творче спрямування діяльності активу музею школи на успішну реалізацію виховних та освітніх завдань;

·         виховання свідомого громадянина й патріота незалежної України;

·         упровадження новітніх методик у виховний процесс краєзнавчого спрямування;

·         сприяння формуванню гармонійної особистості та здорового способу життя.

Протягом останніх років музей є осередком виховної та методичної роботи. Тут проводяться уроки історії української літератури, зустрічі, класні години.

На базі музею проходяться:

*    інтегровані заняття  історії та української мови і літератури з тематики:

·         методи і форми організації національного виховання учнів

·         системний підхід до формування рис патріотизму

·         формування національної свідомості і самосвідомості особистості, забезпечення духовної єдності поколінь

·         наступність національної культури і безсмертя нації

·         забезпечення виховного потенціалу на уроках української літератури та історії шляхом використання матеріалів музею народознавства

*    години спілкування

 

з використанням комп’ютерних  презентації(«Сторінками історії», «Попіл стукає у серце», «Країна моєї мрії - Україна»,  «Хатні обереги та святині», «Духовні криниці української душі» тощо).

*    музейні читання ( «Духовні святині», «Моя земля – земля моїх батьків» та інші)

*    традиційні народні і музейні свята («Свято Покрови», «Різдво»).

На базі музею проводяться конкурси та вікторини, години спілкування та відкриті заходи. Цікаво проводиться пошукова робота. Частими гостями тут є майстрині-вишивальниці, а саме Гончар Ольга - жителька нашого села , яка з радістю діляться своїм досвідом з молодим поколінням. Дівчата за порадами, консультаціями майстрині опановують різні техніки вишивання, вивчають узори.

Відвідувачі музею «Світлиця» одержують не тільки інформацію про минуле, але виявляють бажання увіковічити в музеї діяння своїх предків та свої творчі здобутки.

        Пошукова й творча робота  ведеться постійно.  Освітньо - виховна функція музею реалізується на всіх етапах його створення й діяльності, тому що основними учасниками організації й роботи шкільного музею є самі учні: вони збирають, вивчають, експонують і пропагують музейні матеріали, постійно знайомляться із ними в процесі позаурочних і навчальних занять. Експозиція продовжує постійно поповнюватися.

«Світлиця» впевнено стає однією із форм розвитку творчої
самодіяльності і громадської активності школярів і педагогічних працівників
НВК. Дитину формує сім’я, школа, середовище, але відвідування музею
чинить на неї незабутній вплив, пробуджує світлі, радісні почуття, він
сприймається як свято, значно розширює просторові та часові грані. І це в
свою чергу спонукає колектив музею до постійного творчого пошуку і
упровадженню до практики роботи нових ідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

                                        

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар