Народ, який не
вивчає свого минулого, приречений на забуття. На
сучасному етапі розвитку суспільства, роль
музеїв при освітньому закладі
надзвичайно велика. Саме на музеї в закладах
освіти покладено функцію
збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення
та пропаганди
матеріалів минулого українського народу, а
також гідного виховання
молодого покоління.
Зберігаючи історію,
культуру і традиції кожного регіону
України, таким чином збережемо минуле всього
українського народу.
З цим завданням успішно справляється музей
народознавства
«Світлиця» при НВК. Із створенням музею
значно зросли зацікавленість учнів
історичним минулим, звичаями, обрядами,
побутом українського народу. І це не дивно адже
головна наша мета – зберегти пам'ять про покоління, оскільки не
знаючи минулого, не можна будувати майбутнє.
Музей народознавства "Світлиця” було відкрито у
березні 1996 року. Спочатку це була музейна кімната, створена за
ініціативою і матеріалами вчителя української мови та літератури Паславська О. К. Понад 25 років педагоги та
учні школи займаються пошуковою діяльністю. Особливо пожвавилася робота по
вивченню звичаїв та обрядів рідного краю .
На сьогодні музей з експозиційною площею 9 кв.м.
Загальна кількість одиниць збереження –152.
Фондосховище відсутнє. Експонати в експозиціях
зберігаються у відповідності до вимог "Положення про музей при навчальному
закладі система Міністерства освіти і науки України».
Світлиця приваблює
відвідувачів святковістю, вишуканістю. Зачаровують погляди українські рушники,
вишиті серветки, вишиті жіночі та чоловічі сорочки, зібрані у нашому регіоні .
Глечики, макітри, горщики – зразки гончарного ремесла наших предків зібралися
на полицях світлиці, щоб розповісти сучасникам про уподобання, побут рідного
народу.
Скриня, шафа для посуду, коромисло, дерев’яна лава, прядка,
рубель – це лише невелика частина музейних експонатів.
Учні 5-11-х класів
активно ведуть пошукову роботу із збирання музейних експонатів. Тематика дослідницької роботи музею охоплює такі розділи:
v «Хата моя, біла хата» .
Цей розділ дає можливість зобразити картину традиційної
української хати. Цікаво й повно представлено макет української хати, де подано хатній інтер’єр:
святий кут, піч, лавка, жердка для одягу,
українська весільна скриня, мисники, лава, традиційний
посуд і дитяча колисочка.
v «Піч – оберіг у хаті.
Привертає до себе увагу макет української
печі. Поряд з нею стоять рогачі, товкачки.
v «Гончарство» .
Понад 15 експонатів глечиків різної конфігурації, макітри, ночви,цебри,
великі й малі горщики. Надзвичайну цікавість викликає незвичайний глечик, в
якому пекли сливи або заготовляли домашній солоний сир з маслом.
v « Українська
вишивка» .
В даному експозиційному ряді представлені рушники та вишивки
з усіх куточків Галичини.
v «Диво
святого кута» .
В музеї
представлений традиційний для української ментальності святий кут, який
демонструє ікони Божої матері з дитям, Святої родини, Чудотворної ікони
Жировицької Богоматері, обереги».
За роки існування «Світлиця» стала шкільним осередком
духовності, доброти та родинного тепла. Беручи участь у краєзнавчій роботі,
діти прилучаються до справ старших, усвідомлюють себе як частину народу, в них
виховується любов до отчого краю, села, до батьківського порога. Така
діяльність збагачує життєвий досвід дітей, розвиває й збагачує їхню фантазію,
сприяє вихованню у них національної самосвідомості та розвиває патріотичні
почуття.
Нині музеєм
опікується новий керівник – Гаврон
Романія Романівна. Пріоритетними
завданнями МУЗЕЮ визначено:
·
творче спрямування
діяльності активу музею школи на успішну реалізацію виховних та
освітніх завдань;
·
виховання свідомого громадянина й
патріота незалежної України;
·
упровадження новітніх методик у
виховний процесс краєзнавчого спрямування;
·
сприяння формуванню гармонійної
особистості та здорового способу життя.
Протягом останніх років музей є
осередком виховної та методичної роботи. Тут проводяться уроки історії української
літератури, зустрічі, класні години.
На базі музею проходяться:
інтегровані заняття історії та української мови і літератури з
тематики:
·
методи і форми організації
національного виховання учнів
·
системний підхід до формування рис
патріотизму
·
формування національної свідомості і
самосвідомості особистості, забезпечення духовної єдності поколінь
·
наступність національної культури і
безсмертя нації
·
забезпечення виховного потенціалу на
уроках української літератури та історії шляхом використання матеріалів музею
народознавства
години спілкування
з використанням
комп’ютерних презентації(«Сторінками
історії», «Попіл стукає у серце», «Країна моєї мрії - Україна», «Хатні обереги та святині», «Духовні криниці
української душі» тощо).
музейні читання ( «Духовні святині», «Моя земля –
земля моїх батьків» та інші)
традиційні народні і музейні свята («Свято Покрови», «Різдво»).
На базі музею проводяться конкурси
та вікторини, години спілкування та відкриті заходи. Цікаво проводиться
пошукова робота. Частими гостями тут є майстрині-вишивальниці, а саме Гончар
Ольга - жителька нашого села , яка з радістю діляться своїм досвідом з молодим
поколінням. Дівчата за порадами, консультаціями майстрині опановують
різні техніки вишивання, вивчають узори.
Відвідувачі музею «Світлиця» одержують
не тільки інформацію про минуле, але виявляють бажання увіковічити в музеї
діяння своїх предків та свої творчі здобутки.
Пошукова й творча
робота ведеться постійно. Освітньо
- виховна функція музею реалізується на всіх етапах його створення й
діяльності, тому що основними учасниками організації й роботи шкільного музею є
самі учні: вони збирають, вивчають, експонують і пропагують музейні матеріали,
постійно знайомляться із ними в процесі позаурочних і навчальних занять.
Експозиція продовжує постійно поповнюватися.
«Світлиця» впевнено стає
однією із форм розвитку творчої
самодіяльності і громадської активності школярів і
педагогічних працівників
НВК. Дитину формує сім’я, школа, середовище, але відвідування
музею
чинить на неї незабутній вплив, пробуджує світлі, радісні
почуття, він
сприймається як свято, значно розширює просторові та часові
грані. І це в
свою чергу спонукає колектив музею до постійного творчого
пошуку і
упровадженню до практики роботи нових ідей.
Немає коментарів:
Дописати коментар